Wednesday 5 September 2012

Itik Gembo-Gembo

Pada suatu petang, aku kelaparan.

Singgah makan nasi sebentar di sebuah gerai makan, lauk pun dah tak banyak.

"Makan bang?" sapa tuan gerai itu.

"A'ah", balas aku.

Tak sampai 2 minit, sepinggan nasi putih sudah siap diceduk untuk aku.

Nak makan sup tak ada, semua kuah dah kering, kecuali kuah-kuah kari di dalam 3 buah periuk.

"Ok la, makan style gerai mamak (walaupun itu bukan gerai mamak), kari campur dan ayam seketul", bisik hati aku.

Aku tertarik dengan seketul ayam kari yang tertimbus di limpahan kuah kari yang pekat kemerah-merahan itu. Gila pekat.

Aku ceduk, masuk pinggan, tabur kuah atas nasi. Banjir.

Terus aku cari meja baik, duduk, dan makan.

Aku cuil sikit-sikit ayam, masuk mulut. Tapi rasa pelik. Aduh.

Kejap.

Ni bukan ayam ni.

Abis apa?

Kambing kot

Tapi kenapa tak bau? Memang hebat r abang ni masak kambing tak berbau.

Lembu kot.

Kalau lembu, kenapa daging dia lembut sangat?

Rusa kot.

Haaaaihhhh. Entahlah.

Kancil kot. 

Lantaklah, sedap je aku makan.

Tak lama, abang tu datang kira apa yang aku makan sambil bawa buku tulis dan pen dia.

"ITIK, satu", sebut abang gerai tu sambil mencatat harga di bukunya.

"Owh itik, saya ingat ayam", aku membalas.

Abang gerai hanya melemparkan senyumannya.

Selesai makan. Aku bayar, dan harga itik sekelar itu adalah RM4.30, nasi putih RM1.00, dan air teh o suam RM0.80. Jumlah aku makan RM6.10. (Lari bajet juga. Plan nak ambil ayam, mungkin dapat murah sikit.)

Akhirnya, selepas 2 dekad lebih aku hidup, aku berjaya memakan itik dengan secara tidak sengajanya petang itu. Aku tetap bersyukur, perut dah kenyang, senang hati, bertenaga, dan boleh terus bekerja mencari rezeki.

Sekian. Salam.

P/S: Lepas ni mungkin kena tanya dulu tuan gerai makan sebelum ceduk lauk.


A TO Z - ITIK GEMBO GEMBO (JL97)









1 comment: